Jun 16

47 % …..

Posted by Eric . Filed under Generel | 2 Comments

Jeg har nu præcis 47 % tilbage på mit batteri.

1 uge efter konkursen er alle skiftestationer til min bil lukket. I den her uge er turen kommet til de mange offentlige og private ladestander. Begrundelsen fra kurator:

BETTER PLACE DANMARK A/S UNDER KONKURS

Vi har som kuratorer i Better Place Danmark A/S (under konkurs) arbejdet intensivt på at finde en samlet løsning for konkursboets aktiver.

Usikkerhed om retten til at tillade brug af ladestanderne – uanset hvem der står som aftager af strøm – indebærer imidlertid, at vi er nødt til at afbryde ladestanderne.

Konkursboet beklager meget det besvær, som nedlukningen vil medføre for brugerne af ladestanderne, og vi fortsætter naturligvis med at arbejde på en løsning, således at konkursboet om mulig hurtigt kan genetablere adgangen til at bruge ladestanderne.

Konkursboet opfordrer samtidig til, at der rettes henvendelse til sælger af jeres biler med henblik på at modtage information om alternative opladningsformer.

Afslutningsvist gør konkursboet opmærksom på, at ejendomsretten til batterierne og lade-standerne tilhører konkursboet. Det er endnu uafklaret, hvorvidt konkursboet får mulighed for at tilbyde jer overtagelse eller leje af batterierne og ladestanderne.

Så snart der foreligger nyt i sagen, vil vi naturligvis orientere herom såvel via e-mails som ved offentliggørelse på www.danmark.betterplace.com

Sådan. Helt enkelt og klinisk. Juridisk korrekt. Det forlyder åbenbart, at der er et firma, som har lavet en del af sofwaren inde i ladestanderen, som har arbejdet under licens fra Better Place, som har truet med sagsanlæg til kuratoren, hvis driften af ladestanderen fortsætter. Magen til idioti skal der ledes længe efter. Man lukker for det størrste og bedst fungerende ladenetværk i hele landet på grund af en software licens, og i mellemtiden spørger DR og Information “Hvad gør vi nu?”

Der bliver ledt med lys og lygte efter såkaldte “first movers”, altså folk som vil gå forrest i en omstilling, og som er villige til at både tage besvær og risici. Jeg føler mig nu som en rigtig “first mover”, nu hvor jeg ikke kan oplade min bil. Jeg vil gerne tage min del af byrden, men det må ikke blive en farce. Det er helt latterlig, at juridiske spidsfindigheder, gråd fra nogen enkelte firmaer skal stå i vejen for os, der rent faktisk prøver at gå forrest. Det signal det sender til andre som måske har lyst til også gør en indsats er jo: Vi vil gerne have dig som prøvekanin, men hvis det går galt, så skal du ikke regne med noget. Det er dumt.

Os Fluence-ejer har så handlet selv. Jeg  vil her give et kort overblik over hvad der er sket:

  • Vi har dannet en forening, der hedder ”Forenede Danske Elbilister” – FDEL
    Formålet med foreningen er at stå samlet i forhold til Kurator, Renault og andre aktører. Men vigtiger, så arbejdes der på at bevare den infrastruktur, som Better Place har opført i Danmark, og igennem vores søsterorganisation også i Israel. Min personlige mening er, at det ville være helt til grin, hvis man efter knap 4 måneders drift lukker for den absolut bedste infrastruktur for elbiler på hele planeten (undtaget Israel). Især i en tid, hvor vi skal omstille til en mere bæredygtig transport. 
  • Fra pålidelige kilder ved jeg, at der faktisk findes interessenter til opkøb af Better Place. Den mest prominente er Captain Sunshine fra Israel, som har opbygget et stort netværk af solcelle anlæg i Israel. Snakken er i gang, men jeg kender desværre ikke nogen detaljer.
  • Der vil blive afhold et møde i næste uge med en hel række aktører og interessenter, hvor vores forening også vil være til stede. Dette er med henblik på at drøfte mulige løsninger for bevarelsen af hele eller dele af den eksisterende infrastruktur. Jeg ser frem til at høre mere om udfaldet.

I vores lukkede forum er der blevet skrevet over 1000 mails bare i den sidste uge. Engagementet er helt i top, vi har opbakning fra tidligere Better Place medarbejder, som vil hjælpe os med viden og know-how (vi er alle enige om, at det har været verdens bedset kundeservice :)), vi har en bestyrelse, som yder et helt suverænt arbejde, men vigtigst af alt, så har vi både lysten og viljen til at beholde vores elbil, og den frihed vi havde med den gennem en velfungerende infrastruktur. Ingen vil af med bilen. Alle frygter at skulle gå tilbage til middelalderen med en stinkebil, selvom nogen næsten ikke har noget valg.

Der er mange der siger, at det kun var et spørgsmål om tid. Det er allesammen folk som ikke har prøvet det. Alle os, der rent faktisk har levet og kørt med det i mange måneder er helt overbevist….men åbenbart lytter man mere til folk der får deres meninger fra excel-ark i stedet for erfaringer.

Personligt har jeg taget imod tilbudet fra Renault om at få en lånebil. Jeg er rigtig meget på farten i øjeblikket, og min kone har brug for en bil. Det er en moderne dieselbil, men det føles som at køre i en traktor :(

Hav´en god dag,

eric


Facebook Twitter Email

This entry was posted on Sunday, June 16th, 2013 at 07:59 and is filed under Generel. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

2 Responses to “47 % …..”

  1. kim e on June 16th, 2013 at 21:22

    Det er sansynligvis samme software der er placeret i ladestandere i israel, som jo stadig er operative.

    Så er der oscar, hvorfor er det ikke sat ud af spillet?, og endelig er der batteriet der tilhører konkursboet.

    Som andensteds angivet er det jo nok kurators måde at få Renault Danmark og vel også Renault Frankrig på banen.

  2. John Andersen on June 18th, 2013 at 06:12

    Oscar web er nu også lukket ned.

 
Social links powered by Ecreative Internet Marketing