Sep 1

Den skæve debat…….

Posted by Eric . Filed under Generel | 8 Comments

Jeg er nu kommet tilbage fra min tur til Zimbabwe. Jeg har dog kunnet følge lidt med på internettet i de forskellige debatter der har været rund omkring. Når man er så langt væk i et andet land, med helt andre problemer, så kommer man til at sætte ting lidt i relief.

Det er mest kommentarene til de forskellige indlæg, jeg synes er interessant. Jeg bliver oprigtig ked af, at debatten er præget så meget af egoisme. Hvis vi ser bort fra nogen af de åbenlyse dumme kommentarer (jeg vil ikke hænge nogen ud, så derfor siger jeg ikke hvilke) fra mennesker som aldrig har prøvet en elbil, men er fuld af fordomme, så er der en række kommentarer tilbage som lyder nogenlunde:

“Jeg vil jo gerne overveje at købe en elbil, hvis den var billiger og bedre end min nuværende bil…..og hvis den så kunne flyve til Mallorca om sommeren…..desuden skal den kunne trække en to tons campingvogn gennem Frankrig uden stop….og desuden vil jeg gerne kunne vælge mellem 389 forskellige modeller, allesammen med jydekrog, selvfølgelig.”

Pointen af elbiler er at være et alternativ til den måde vi transporterer os på lige nu. Alle ved, at vi forpester vores allesammens luft med partikler. Alle ved, at vi skal reducere CO2 udslippet, for at undgå en klimakatastrofe, der vil gør livet svært for mange, mange millioner mennesker på den her planet. Alle ved, at olien på tidspunkt slipper op, og derfor kun bliver dyre og mere besværlig at udvinde, med store miljømæssige konsekvenser (kig på Canada, for eksempel….). Alle ved, at det kun er til fordel for alle, at være uafhængig af olieproducerende lande.

Jeg siger ikke, at elbilen er den eneste løsning på alle disse problemer. Men elbilen er et af de mange skridt vi skal tage i en anden retning end den vi er gået indtil videre. I et land, hvor der efter sigende hersker en tradition for, at man passer på de svage i samfundet,  hvor uddannelsesniveauet menes at være tårnhøj, et land, som tæller som et af de rigeste i verden, ville man tro, at man kunne se lidt længere end sin egen næse.

Jeg har hørt flere gange i debatten, at elbiler er godt for alle andre end dem, der ejer dem. Det passer ikke….jeg er rigtig, rigtig glad for min elbil.

Jeg har ikke oplevet en begrænsning i min egen frihed på grund af elbilen. De 2-3 gange jeg skal til genbrugspladsen med skrald, der finder jeg en løsning. Hvis jeg skal på ferie i resten af europa hver andet år, så lejer jeg en bil til det. For langt de fleste er elbilen et seriøst alternativ, men langt de fleste prøver desperat at finde argumenter, hvorfor det netop ikke lige passer til dem:

“Jeg vil jo gerne, men desværre har jeg et sommerhus……” eller “Hvis ikke jeg skulle besøge min moster i (indsæt personlig favorit) en gang om året, så ville jeg hoppe på med det samme….”.

At købe en elbil er ikke et stort skridt at hoppe ud i, tværtimod, så kan jeg se på de folk som ligesom mig har taget skridtet, at de er glad for deres beslutning. De er glad, fordi det er en god ting, både for alle de andre, og for dem selv.

Hvis ikke du tror, at man kan købe sig til lykke, så er her en lille inspiration:

How to buy happiness

Med fare for at lyde helligt, så vil jeg gerne opfordre til at komme væk fra det ego-samfund vi er i gang med at bygge op, og hen mod et samfund, hvor man igen diskuterer hvad der giver mening for alle, ikke kun en selv….

Hav’ en god dag,

eric


Facebook Twitter Email

p5rn7vb

This entry was posted on Saturday, September 1st, 2012 at 08:06 and is filed under Generel. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

8 Responses to “Den skæve debat…….”

  1. Carsten Høj Nielsen on September 1st, 2012 at 11:19

    Jeg tror at den største forhindring for mange sidder mellem ørene. Når vi præsenteres for noget nyt reagerer man ved at finde undskyldninger for ikke at skulle gøre noget anderledes end man plejer. Det kræver omstillings parathed og vilje at kunne se at elbilen faktisk ikke er nogen reel begrænsning for de fleste. Selv uden batteriskifte mulighed kan man altså nå rigtig langt omkring i vores lille land! Det er vel de færeste som kører længere ture uden en pause eller et ophold når man når frem? Ja det er bare en af flere overvejelser jeg har gjort når jeg læser om elbilens mange begrænsninger. Hvor ofte har vi reelt brug for 1000 km rækkevidde? Hvor mange bruger egentlig jydekrogen, selv her i jylland? Der er da langt i mellem de biler som jeg ser med denne vigtige anordning, ifølge FDM! Hvorfor er det vigtigt at beregne elbilens indirekte co2 udslip men alt for bøvlet med dieselbilens? Det virker som om at man bliver ved med at finde nye undskyldninger for at elbilen ikke er noget alternativ. Det er den! Og der kommer i nærmeste fremtid endnu flere modeller så også denne undskyldning kan manes i jorden!
    Jeg har endnu ikke modtaget min Zoe, men håber at Renault snart får den til Danmark.

  2. Kim on September 2nd, 2012 at 09:05

    Jeg er begyndt at køre på genbrugspladsen med haveaffald i haveposer.
    Behøver ikke trailer, men alligevel.
    Fordi nu er konen gravid og vi skal købe puslekommode, tremmeseng, vugge, barnevogn, reol m.m. og så er det jo smart at kunne tage traileren med.
    Men jeg forestiller mig at det nok skal komme hvis (når) elbilen bliver en succes.
    Pt. er der kun 2 fornuftige biler man kan vælge, og så de 3 små grise fra testenelbil.dk som ikke du’r til en børnefamilie.
    Jeg bor i Sønderjylland, og anhængertræk er vigtigt. Ikke i dagligdagen, men en gang imellem. Men har gode naboer, så jeg kunne sikkert låne en bil med træk mod at de kunne låne min elbil.
    Ja, den Co2 udregning som man bruger til elbiler kontra konventionelle biler kan jeg ikke bruge til noget.
    Ja, sidst jeg skulle køre 1000 km var her i sommers da jeg kørte til Østrig på ferie. Men så kan man leje en bil i Tyskland.
    Eller sidste gang igen da jeg kørte til det nordøstlige Polen, da kunne jeg også bare leje en bil i Tyskland med ubegrænsede kilometer.

  3. Eric on September 3rd, 2012 at 08:01

    Jeg tror bare, at vi skal vænne os til, at vi skal afgive noget af vores bekvemlighed i fremtiden. Vi er blevet for mange mennesker på planeten til at vi bare kan fortsætte som hidtil…..

    Men forhåbentlig er der mange fleksible mennesker derude, som ser løsninger i stedet for problemer :)

  4. Ole on September 4th, 2012 at 08:03

    Al respekt for elbiler, i det omfang de kan dække ens transportbehov.

    Men er det ikke lige så fjollet bare over en kam at afvise samtlige argumenter imod elbiler med “pjat” og “egoist”, som det er over kam at afvise elbiler?

    Når man har 75 km til arbejde og når man ofte kører lange ture (300-500 km) med 1600-1700 kilos hestetrailer på slæb, så er det altså ikke bare lige.

    Er det egoisme? Mjøøøh – jeg kan selvfølgelig sige til barnet, at hun skal droppe ridningen på det plan, der kræver den megen kørsel, og bare ride i skoven. Eller grille ponyen. Men hånden på hjertet: Mon ikke også I begiver jer af med ting og sager, der brænder CO2 af til ingen verdens nytte andet end jeres egen fornøjelse?

    Kan jeg – bortset fra det med hestetraileren – bruge en elbil til at komme til og fra arbejde? Om sommeren formentlig-muligvis, i hvert fald hvis jeg ikke bruger klimaanlægger alt for meget. 80-185 km’s rækkevidde er lidt uldent, men lad gå. Om vinteren har jeg ikke en snebolds chance i helvede for at køre de 150 km på en opladning – det er vel endda på kanten af, at jeg kan køre bare de 75 km på en opladning, hvis vejret er helt ad helvede til med hård frost, blæst og megen sne på vejene.

    (Er der i øvrigt nogen (nordmænd måske), der har reel erfaring for, hvor lang rækkevidden for en Fluence er i gevaldig frost, hvor varmeapparatet og elbagrude kører for fuld knald på hele turen?)

    Summa summarum: En elbil dur bare ikke for mig sådan som de faktiske forhold i jernindustrien er lige nu – og bare at sige, at der er fordi jeg kun ser begrænsninger og ikke prøver nok, det er altså for let.

    mvh

  5. Eric on September 6th, 2012 at 10:32

    Kære Ole,

    det er selvfølgelig rigtigt, at der er folk som har et behov for transport, som elbilen lige nu ikke kan dække. Og det er jo ikke sådan, at jeg klantre dem for egoister.

    Men det er altså sådan, at langt de fleste har et behov, som sagtens kan dækkes med de moderne elbiler og den infrastruktur, som er i gang med at blive bygget op. Det handler om at kunne se at den måde vi gøre tingene på i dag har en meget alvorlig konsekvens for vores børn, og jeg kan forstå at du har en datter. Hvis ikke der sker noget, så vil hun skulle leve med disse konsekvenser, og der mener jeg, at vi har et ansvar for at ændre vores adfærd.

    Hvis i for eksempel er flere i jeres ride-klub, så kunne man jo forstille sig, at man kan deles om en transportbil for de gange man skal transportere hestene.

    Dine 75 km til arbejde kan sagtens klares med en elbil. Man kan jo få installeret en ladestander ved sin arbejdsplads, hvor bilen så kan oplade mens du arbejder.

    Det er jo præcis det jeg mener med at finde mulighederne i stedet for begrænsninger.

    Men når det er sagt, så er der selvfølgelig enkelte tilfælde, hvor en elbil ikke er nok….og de skal selvfølgelig have lov til at køre rund i en gammeldags forbrændingsbil :)

    Mange hilsner,
    eric

  6. Ole on September 6th, 2012 at 18:10

    Hej Eric.

    Lige i mit tilfælde ville en fællesbil som trækker ikke kunne bruges, jeg kører for meget og for langt. Og vi er to, der skiftes til at køre med de to ponyer i forvejen. Men det er måske også lidt ekstremt.

    Men grunden til, at jeg havnede her, er egentlig, at jeg har gået og overvejet, om der er økonomi i at køre elbil til daglig og så købe en brugt VW Transporter eller lignende til at trække trailer de gange om måneden, der er behov for det.

    Økonomien er jeg ikke nået til, lige nu går jeg og koger over, om en elbil overhovedet er et realistisk alternativ. Og jeg kan ikke helt greje det.

    Jeg er ikke i tvivl om, at forår, sommer og efterår er der ikke noget problem (bortset fra, at der lige pt ikke er en stationcar på markedet) Men jeg er oprigtigt bekymret for, om rækkevidden er god nok i 25 graders frost, sne på vejene og blæst – også selv om man starter på et fuldt opladet batteri.

    (En ladestander på arbejdspladsen … jo. Men den kommer jeg selv til at betale, og det skubber til balancepunktet i økonomien, og hvad nu, hvis (og det er ikke noget langt ude i hampen “hvis”) jeg skifter arbejdsplads om et år; så ryger der knap 10.000 kroner ekstra.)

    En engelsk test af Fluence, der blev foretaget i temperaturer lige omkring (mest lidt under) frysepunktet, kom ud med, at de 50 miles på et fuldt opladet batteri, som Renault opgiver som worst case scenario, er til den pænt optimistiske side. Men så ved jeg ikke, om den engelske Fluence er identisk med den, der bliver solgt her til lands mht batterikapacitet?

    Jeg ved i hvert fald, at jeg har kørt i nævnte 25 graders frost i Passaten, hvor jeg måtte have fuld skrald på varmeapparatet, elbagruden og spejlene – ikke for min komforts skyld, men for i det mindste at holde forruden og de forreste sideruder samt bagrude og spejle isfri under kørslen. Strøm til alle de herligheder i en elbil kommer jo kun ét sted fra, og hvor længe holder batteriet, der i forvejen er kapacitetsmæssigt udfordret i 25 graders frost, så? Jeg har ikke kunne løbe et svar op på nettet.

    Så … jeg vil et eller andet sted gerne. Og kan godt finde den løsning, der får min verden til at dreje rundt om en elbil i det daglige. HVIS elbilen altså kan opfylde mit behov, også når vejret er rigtig, rigtig dårligt. For her ude i vandkantsDanmark, hvor jeg bor, er offentlig transport under ingen omstændigheder et alternativ, når man skal møde på arbejde 75 km hjemme fra klokken 5 om morgenen :)

  7. Carsten Høj Nielsen on September 6th, 2012 at 20:36

    Hej Ole

    Du har helt ret i at nogle bilister ikke kan få dækket sit behov med en elbil. Du har også ret i at vi ikke skal klandre andre blot fordi de har valgt anderledes. Men som Eric skriver kan mange flere end de umiddelbart tror klare deres kørselbehov med en elbil. Jeg reagerer egentlig blot på de indimellem absurde argumenter som trækkrogen som i følge FDM er nødvendig for at transportere sin cykel.
    Har du overvejet Renault Zoe? Den har en realistisk rækkevidde på 150 km. Den er testet i nordsverige med 25 graders frost. Det havde ikke større indflydelse på batteriet. I den kan du roligt bruge klimaanlægget for den har en effektiv varmepumpe som bruger 1 kw til at producere 3kw varme. Og så er den billig fra 161400.

  8. Eric on September 7th, 2012 at 08:10

    Hej Ole,

    jeg har selvfølgelig ikke kørt om vinteren endnu med min bil, så jeg kan ikke sige noget om hvor meget det rent faktisk betyder, at det er kold udenfor. Men bilen har to batterier, det ene ligesom i en almindelig bil, som sørger for el ruderne, lys, radio etc. Det andet batteri er det man kører med. Det er også så vidt jeg ved det batteri, som varmer kabinen op. Men idéen er, at man kan forvarme bilen mens den hænger på ladestanderen, således at man kommer ud til en varm bil uden at have belastet batteriet endnu. Så skal den bare holde temperaturen mens man kører. Men som sagt har jeg ikke testet det endnu i virkeligheden, men jeg skriver selvfølgelig om det her på bloggen så snart det er aktuelt :)

    Med hensyn til ladestander på arbejdspladsen, så ved jeg, at flere har fået arbejdsgiveren til enten helt eller delvis at betale for oprettelsen af en ladestander….nu kender jeg ikke din arbejdsgiver, men måske kunne han/hun overtales :)

    Ellers kan du kigge på dette kort, hvor du kan se om der er planlagt en batteriskiftestation på vej til din arbejdsplads. Så kan du skifte batteriet 1 gang om dagen…det tager kun 5 minutter…:
    http://danmark.betterplace.com/priser/kort-over-infrastruktur/

    Og hvis du overvejer en elbil, så kan jeg kun anbefale det :)

    Mange hilsner,
    eric

 
Social links powered by Ecreative Internet Marketing