Aug 12

Hvor er alternativerne henne ????

Posted by Eric . Filed under Generel | 4 Comments

Hejsan allesammen,

nu er sommeren ved at være forbi, og jeg må undskylde den tavse tid fra min side. Men heldigvis har Jan jo hold jer lidt orienteret omkring hvad der sker…..og tillykke med web-shoppen Jan, fremragende initiativ. Så er der kommet lidt godt ud af konkursen :)

Hvilket leder mig hen til temaet for dette indlæg.

For 3 måneder siden var jeg den lykkelige ejer af en Renault Fluence, en ren elbil, som kunne på smukkeste vis fragte mig fra Espergærde til stort set alle kroge af landet, uden at jeg skulle tage lommeregneren frem for at beregne den bedste vej, beregne ophold de forskellige steder hvor der er ladestandere, jeg var sikker på en parkeringplads i København med ladestandere i nærheden af hvor jeg skulle hen og jeg havde den samme frihed som en gammeldags stinkebilist. Alt fungerede bedre end forventet. Jeg var faktisk tæt på at lukke bloggen ned, fordi der jo ikke var noget at skrive om.

Det eneste irriterende ved det hele var alle dem, der ikke selv havde en elbil med abonnement til Better Place. Hermed mener jeg min omgangskreds, som selv efter talmodig forklaring stadigvæk skulle lave smarte bemærkninger såsom: “Du må gerne låne min stikkontakt for at komme hjem….” og den slags. Jeg skulle selvfølgelig have svaret, at de gerne må låne min gasmaske, hvis de vil køre i deres stinkebil…. Men det er desværre kun den lille, uskyldige del. Mere alvorligt var den tone, som fagpressen, med ingeniøren og FDM i spidsen kom med. De sagde allesammen, at fremtiden ikke var Better Place, men at der findes smartere systemer. Til kritikerne hørte desværre også en konservativ bilindustri, som satser på hurtigladning (bortset fra, at Tesla lige nu skifter til batteriskift. Tesla er nok det mest innovative selskab indenfor elbiler). Alt andet end Better Place var bedre. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har en lille mistanke om jalousi og jantelov, men det er selvfølgelig bare min personlige mening.

Men for 3 måneder siden var jeg ligeglade, fordi jeg havde en bil, som var en fornøjelse at køre i, som kunne fragte mig uden de store problemer hen, hvor jeg ville og som samtidig ikke forpestede omverden. En absolut win-win situation – tænkte jeg.

Nu har jeg en bil, som har en radius på ca. 60 km om sommeren og 50 km om vinteren fra hvor jeg bor, og jeg vil gerne høre alle dem, som var så kloge før: Kære FDM, kære INGENIØREN, kære bilindustri og kære politiker:

HVOR ER ALTERNATIVET HENNE?

Jeg kan huske mange indlæg og artikler, som svinede batteriskifte til, og lovprisede hurtigladning. Men hvor er det henne???? Før havde jeg højst 400-500 meter i København fra ladestander (med gratis parkeringsplads) og til hvor jeg skulle hen. Nu er der kun ganske få, de fleste i parkeringshuse, hvor jeg skal betale 35 kr. i timen. Og det på trods af, at der er ladestandere i byen, de lyser bare rødt…..

Hvis jeg skal til Århus fra Espergærde, så skal jeg planlægge mindst 3 ophold på minimum 40 minutter hver. Hvor er fordelen i det?????

Danmark har haft, i kort tid, det eneste system til elbiler, der har fungeret, som var gennemtænkt, og som gjorde elbilen ligeså anvendelig som en stinkebil. På hele kloden (eksklusive Israel). Nu er det væk, eller retter sagt, det er ved at blive solgt i småstykker til den højstbydende.

Det er trist, især når man hører om de ambitøse 30 års planer for miljøet, som regeringerne (ligegyldig om det er rød eller blå blok) fremlægger. Det gør de jo for at skubbe ansvaret til den kommende generation. Ellers ville man lave en 3-5 års plan, hvis man mente det alvorligt.

Clever har nu reelt et monopol i Danmark, hvilket man kan se på de priser de opkræver for at tanke deres strøm. Det er dyrt at lave infrastruktur, det er jeg godt klar over. Men der er en god infrastruktur allerede etableret. Man har bare valgt at skrotte den – og for hvad?????

Nok med surmuleri – vi må se frem.

Jeg har nu afleveret den lejebil fra Renault, som var en modern dieselbil, men som føltes som en traktor. Det er jeg glad for. Jeg har fået et kabel, således at jeg kan oplade min bil herhjemme, hvilket er nok til at komme til byen og tilbage. Hvis jeg skal længere (det skal jeg sjældent), så låner jeg svigerforældrenes bil. Jeg er stadigvæk glad for at have købt en elbil, set med de store briller er og var det det eneste rigtige at gøre.

Vores forening FDEL.DK er i gang med forhandlinger med både kurator og Renault….jeg skal nok orientere om resultaterne her på bloggen.

Livet går videre, men det ville nu nok have været bedre med en fungerende infrastruktur, som jeg havde for 3 måneder siden.

Nu må jeg vente på, om alternativerne kommer…… men de bliver nok næppe bedre.

Hav’ en god dag,

eric


Facebook Twitter Email

This entry was posted on Monday, August 12th, 2013 at 15:43 and is filed under Generel. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

4 Responses to “Hvor er alternativerne henne ????”

  1. amir on August 14th, 2013 at 20:07

    Hi Eric. I’m sorry nobody has taken the challenge of buying the infrastructure as is and operating it. Since the battery is not yours, who pays for the battery?

  2. Eric on August 17th, 2013 at 08:33

    Hi Amir,

    at the moment negotiations with potential byers are still going on, so nothing is decided yet.

    With regards to the batteries, most propably Renault is buying all the batteries and then will rent it to the users. Some people want to buy the battery themselves, but i have not heard anything if they were successful yet. At the moment i am not paying for the battery, so the only expense i ahve at the moment is electricity from my home. But i can only charge with 220v 10 amp, which is a bummer somedays :)

    How are things at your end?

    All the best,
    eric

  3. Johan on September 9th, 2013 at 22:19

    Er dette anledning til ny optimisme ? Hvad vil det betyde for jer Fluence-ejere ? Håber selv på at det vil sikre konkurrence, og at varieret udbud af løsninger—http://energiwatch.dk/Energinyt/Cleantech/article5933162.ece?ref=epn

  4. Eric on September 10th, 2013 at 07:10

    Hej Johan,

    jeg anser det som positivt, at et udenlandsk firma går ind på markedet. Det viser bare, at danske firma ikke kan løfte opgaven. Der skal store investeringer til, som de mindre operatører herhjemme ikke har….

    Jeg ser det som meget positivt.

    Mange hilsner,
    eric

 
Social links powered by Ecreative Internet Marketing