Oct 11

Nederst på listen….

Posted by Eric . Filed under Generel | 2 Comments

Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg stadigvæk er stor fortaler for batteriskifte teknologi. Jeg synes stadigvæk, at Better Place har haft deres fingre i den rigtige og mest fornuftige teknologi, selvom de brændte den.

Lad os for en sjovs skyld kigge på alternativerne.

  • Lige nu kan man lade sin bil hjemme, om det så er med “mormor-stik” (almindelig 220v 10 Amp) eller ved en ladestander med 16 eller flere ampere. Det tager i bedste fald en 4-5 timer, i værste fald over 10 timer for en fuld opladning. Det er fint, hvis man gør det om natten, hvilket man som regel også vil gøre. Her udnytter man i Danmark den overskydende strøm fra vindmøller, som ellers bare vil gå til spilde. Det dækker for de fleste det daglige behov.
  • Så kan man lade ved forskellige ladestandere i det offentlige rum. Her bliver netværket hele tiden udbygget, og det er godt. Men der findes forskellige måder at lade på, hvilket reelt vil sige, at ikke alle biler kan benytte alle ladestander. I værste fald tager det omkring 6-7 timer for en opladning, og i bedste måske lidt under 1 time (quick-charge). Quick charge forgår ved at pumpe en masse strøm in i batteriet på kort tid. Det forgår primært i dagtimerne, altså uden udnyttelse af den overskydende strøm fra vindmøllerne om natten. Desuden vil der være en enorm belastning af el-systemet, hvis der er mange der lader på samme tid. Denne type opladning bruges, når man er ude at handle ind, er på museum eller i biffen, eller andre steder hvor man opholder sig nogen timer. Jeg personligt bruger det mest, når jeg skal til møder i byen (København). Det er et fint supplement, som jeg synes skal udbygges mere. Men det duer ikke til de ture, der overskrider rækkeviden af en opladning. Man kan der ikke for alvor tro, at man vil køre fra København til Århus med flere timers stop undervejs på diverse tankstationer.
  • Indtil fornyligt kunne man så skifte batteri ved en skiftestation. Det tog kun 5 minutter. De stationer ligger øde hen lige nu, og så vidt jeg ved, er der ikke planer for at genoplive dem. Den korte tid de fungerede kunne man snild køre mellem alle de større byer i Danmark, uden at det tog væsentlig længere tid end med en stinkebil. Batterierne i stationerne kunne lagre noget af den strøm, som vindmøllerne producerer om natten.

Når jeg kigger på de forskellige måder, så kan jeg se, at det igen igen er den dummeste måde, der bliver satset på, nemlig quick-charge. Det er den måde, som på trods af navnet tager længst tid, og er mest miljø-belastende. Det faktum har den mest visionære producent af elbiler, Tesla Motors nu draget konsekvensen af, og har udviklet et batteriskifte system. Du kan se hvordan det virker her: http://www.teslamotors.com/batteryswap

Imponerende, kan jeg bare sige. Når et firma som Tesla, med en visionær som Elon Musk i spidsen, går ind for den teknologi, så må der være noget om det. Jeg har så talt med en Tesla repræsentant her i København, omkring hvornår man kan forvente de første batteriskifte stationer for Tesla herhjemme. Der går nok noget tid. De er i gang med at lave forsøg i Californien først, for at samle erfaringer. Det er rimeligt nok. Men så sagde han noget, som jeg synes var tankevækkende. Hvis de beslutter sig for at rulle den teknologi ud i Europa, så er det nok ikke Danmark de starter. Der er nemlig for meget skepsis over for elbiler herhjemme. Der er andre lande, som både er mere åbent og meget længere, hvad elbiler angår, så derfor vil man nok koncentrere sig på andre end lige Danmark. For et år siden, så var Danmark et foregangsland, hvad elbiler angår, i kraft af, at det var sammen med Israel det eneste land med en elbil infrastruktur, som dækkede stort set hele landet. Nu er Danmark så kommet helt nederst på listen, hvad elbiler angår….trist.

Better Place har sikkert lavet en masse fejl. Der er også sikkert blevet spild mange af de millioner, som de har fået fra investorer. Men de har haft den rigtige idé. Hvis man ikke vil degradere elbilen til “kone-bil”, men anser den som den fremtidige måde at køre bil på, så skal man satse på en teknologi, der giver mening. Vi har desværre ikke været mange, der kunne nyde af batteriskifte, men alle dem der har prøvet er overbevist. Det er nemt, bekvemt og det virker. Efter min mening har man fra samfundets og politisk side forspildt en chance. Man kunne have tiltrukket et firma som Tesla, men på grund af skepsis, negativitet og manglende politisk vilje, så har man bugseret sig i en outsider position, som er svært at rette op på.

Bare som eksempel, så kunne man jo overtage de skiftestationer, som eksistere, og overføre dem til forskningen. De er bygget, og driften er ikke så dyrt igen. Man ville kunne indsamle en masse data. Disse data kunne så sælges til et firma som Tesla for eksempel. De bruger nu mange mange millioner af dollar til at teste deres batteriskifte teknologi, og jeg er sikker på, at de vil betale et godt beløb for at få lov til at få adgang i de data, som kunne indsamles her. Og der er sikkert også andre interessenter til disse data. Måske nok til at dække for udgifterne….men det kræver selvfølgelig et åbent samfund og en politisk vision og vilje…..så det bliver nok ikke herhjemme.

Hav’ en god dag,
eric


Facebook Twitter Email

This entry was posted on Friday, October 11th, 2013 at 08:29 and is filed under Generel. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

2 Responses to “Nederst på listen….”

  1. Jørn Ibsen on October 11th, 2013 at 08:46

    Rigtigt godt indlæg, Eric! Forhåbentlig er det også videresendt til vores miljøpolitikere, som tilsyneladende ikke har så meget indsigt i elbilen og dens fremtid i Danmark.
    Vh. Jørn

  2. Carsten on October 14th, 2013 at 20:13

    Nu har Tesla så også udviklet supercharge, som er det de satser på, også her i Europa. Sammen med større kapacitet i batterierne er det muligt at køre langt, også sydpå. Jeg ærgrer mig også over at Better Place gik konkurs, som dog bliver mere og mere forståelig hvorfor. Et firma som satsede på en bil og en teknologi og derfor udelukkede alle andre elbilister. Et godt eksempel er ladestanderne som jeg som ZOE ejer ikke må bruge her og nu. Hvorfor? Jo den lader med 3 faser! For de fleste, ikke mindst Tesla ejere, er rækkevidden tilstrækkelig til at klare de daglige ture. Ja med Teslaen vil de fleste nok sjældent opleve problemer. Så hvad skal vi med batteriskifte i et lille land? Det er en temmelig dyr løsning.beklager at jeg ikke har set lyset!

 
Social links powered by Ecreative Internet Marketing